Wojownik, indywidualista czy entuzjasta ? Strategie działań muzyków w aspekcie rywalizacji

Strategie działań muzyków w aspekcie rywalizacji

Nikt nie lubi mówić o konkurencji. Każdy muzyk zapytany o sposób, w jaki osiąga swoje cele odpowie, że  muzyka to sztuka, a w niej nie można się ścigać, nie ma miejsca na rywalizację. Czy rzeczywiście tak jest ?  Czy muzycy posiadają strategie działań w aspekcie rywalizacji ?

Przyglądając się muzykom, z łatwością można dostrzec, że wielu z nich nie raz przystępowało do rywalizacji. Brali udział w różnego rodzaju konkursach czy przeglądach, podczas których poddawali się ocenie i opinii innych. Są i tacy, którzy stronią od rywalizacji. Wolą osiągać cele, koncentrując się wyłącznie na własnych potrzebach. Twierdzą, że nie widzą powodu porównywania rezultatów swojej pracy z cudzą.

Która z tych strategii jest lepsza ? Nie można tego jednoznacznie stwierdzić. Która bliższa naszej postawie ? Spróbujmy to sprawdzić.

Aby poznać i zrozumieć strategie działań muzyków należałoby niewątpliwie przeprowadzić wnikliwe badania w tym zakresie. Ja ośmielę się jedynie opisać w aspekcie rywalizacji najbardziej typowe i powszechne dziś wśród muzyków postawy.

Strategie działań muzyków w aspekcie rywalizacji. Wojownik

To, muzycy, dla których niezmiernie ważna jest pozycja na rynku muzycznym. Obserwują oraz analizują dokonania kolegów po fachu. Starają się wyciągać wnioski z popełnianych przez nich błędów.  Mają odwagę poddawać się ocenie innych, szczególnie swoich autorytetów stąd też chętnie uczestniczą we wszelkiego rodzaju pojedynkach muzycznych. Opinia odbiorców stanowi dla nich istotny element w budowaniu swojej wartości jako muzyk i artysta. Uważają,  że niezmiernie istotnym elementem funkcjonowania w branży jest bycie rozpoznawalnym. Aktywnie działają zarówno na scenie jak i w mediach.  W stwierdzeniu jeśli o tobie mówią i piszą, to znaczy, że coś znaczysz” mogą porównywać się z typowym celebrytą. Jednak od nich różni ich to, że mają plan na siebie i na swoje artystyczne działania, które konsekwentnie wprowadzają w życie. Lubią wyzwania i gdy tylko dostaną możliwość współpracy, która może przyczynić się do wzmocnienia pozycji, a co za tym idzie szybkim rozwoju kariery, mówią tak.

@dorota_olech

Strategie działań muzyków w aspekcie rywalizacji WOJOWNIK🤺 #wojownik #branżamuzyczna #muzyka #zawódmarzeń #dlaciebie #fyp #szkołamuzyczna #student #akademiamuzyczna #marketingmuzyczny #szkoła #coach #coaching #omuzyce #blogger #misjamuzyka #dorotaolech

♬ dźwięk oryginalny – MISJA MUZYKA

Strategie działań muzyków w aspekcie rywalizacji. Indywidualista

Jeśli jesteś muzykiem, dla którego najważniejsza jest niezależność,  to znaczy, że jesteś indywidualistą. Jesteś osobą bezkompromisową w aspekcie swojej twórczości. Tę stawiasz na piedestale i nie uginasz się pod falą jakichkolwiek presji, bo ta dla Ciebie nie istnieje. Prowadzisz działalność, w której nie ma przestrzeni do rywalizacji. Jeśli już się na nią decydujesz, sama wygrana nie powoduje, że czujesz się lepszym artystą. Można powiedzieć, że w swojej pracy najbardziej jesteś skupiony na sobie i swojej twórczości stąd też nie zrobisz czegokolwiek w swojej karierze, co mogłyby Cię oddalić od siebie samego i tego, co tworzysz. Jesteś romantykiem, niekiedy postrzeganym jako ekscentryk. Czasami żyjesz w chaosie twórczym i zdarza ci się znikać z muzycznego i medialnego życia. Ogólnie mówiąc, twoja działalność muzyczna nie jest taktyką gry, a naturalnym podążaniem za głosem serca. Swoją twórczość postrzegasz jako misję.

@dorota_olech

Strategie działań muzyków w aspekcie rywalizacji – INDYWIDUALISTA 🕴️ #akademiamuzyczna #student #muzyk #branżamuzyczna #szkołamuzyczna #coach #bloggerka #dlaciebie #fyp #coaching #coach #omuzyce #misjamuzyka #dorotaolech

♬ dźwięk oryginalny – MISJA MUZYKA

 

Strategie działań muzyków w aspekcie rywalizacji. Entuzjasta

Ściśle mówiąc muzycy, którzy łączą w pewnym stopniu zarówno cechy wojowników oraz indywidualistów. Lubią być w centrum uwagi, ale nie za wszelką cenę. Ich motto życiowe brzmi: spróbuję, a będzie, co będzie. Jeśli pojawia się dla nich szansa, by zaistnieć, mówią tak. Jeśli telefony nie dzwonią, nie wypisują esemesy z pytaniami, czy coś nie jest przypadkiem grane ?. Wychodzą z założenia, że nie ma sensu mieć za wiele oczekiwań. Są muzycznymi entuzjastami, którzy doskonale wiedzą, że pewne procesy w karierze muzyka, wymagają czasu. Tak jak obserwują i analizują działania konkurencji, tak samo skupiają się na własnej pracy. W życiu zachowują zdrowy balans pomiędzy byciem na froncie sceny, a bycie w drugim pulpicie orkiestry. Do wyznaczonych działań podchodzą zadaniowo i z pełnym zaangażowaniem. Można powiedzieć w skrócie, że kiedy trzeba błyszczeć na scenie, błyszczą, kiedy trzeba skupić się na konkretnych działaniach bo wymaga tego wyznaczony cel, pracują.

Myślę, że po przeczytaniu powyższych strategii każdy muzyk mógłby przynajmniej, choć część z danej kategorii przyjąć za swój sposób działania. Nie ulega wątpliwościom jednak fakt, że charakteryzując postawę każdego muzyka z osobna, musielibyśmy stworzyć osobisty profil artysty, podejmując jego stosunek do zjawiska rywalizacji.

@dorota_olech

Strategie działań muzyków w aspekcie rywalizacji – ENTUZJASTA 🕺 #branżamuzyczna #muzyka #muzyk #coach #coaching #bloggerka #misjamuzyka #dorotaolech #omuzyce #dlamuzyków #szkolamuzyczna #student #akademiamuzyczna #fyo #dlaciebie

♬ dźwięk oryginalny – MISJA MUZYKA

 

Nie chodzi jednak o to, aby przyporządkowywać się danego sposobu działań, tylko żeby uświadomić sobie jakim typem muzyka jesteśmy, a w jakim kierunku chcemy bądź też powinniśmy podążać.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że nasze działania artystyczne często ulegają zmianom. Jest czas, w którym mamy możliwość walczyć o pozycję na rynku, np. uczestnicząc w konkursach, bo mieścimy się w kategoriach wiekowych i mamy jasno określony cel w wygranej. Przychodzi czas, że konkursy się kończą i trzeba postawić na zupełnie inne metody pracy, aby rozwinąć się artystycznie i wzmocnić swoją markę osobistą. Niektórzy z nas rodzą się indywidualistami, więc im wcześniej zrozumieją mechanizmy funkcjonowania w branży, tym więcej zaoszczędzą niepotrzebnych rozczarowań i nerwów. Może najnormalniej jesteśmy entuzjastami muzyki i cierpliwie czekamy na pojawienie się nowych możliwości działań ?

Żadna z powyżej przedstawionych strategii nie jest ani lepsza, ani gorsza. Pewne jest, że każda może znakomicie definiować sposoby na osiąganie zawodowych celów. Może warto być po części indywidualistą i entuzjastą? Być może należy być wojownikiem ? Może warto być poza wszelkimi kategoriami ?

Poznaj mnie bliżej ⇓

Strona internetowa

https://www.linkedin.com/in/dorota-olech-100787242/

Facebook

Instagram

https://www.tiktok.com/@dorota_olech