Szkolnictwo muzyczne w Polsce nafaszerowane jest przeróżnymi formami aktywności muzycznej swoich uczniów. Jedną z głównych i ośmielę się twierdzić najbardziej znaczącą dla prestiżu funkcjonowania szkoły jest konkurs.
Konkursy realnie służą działaniom edukacyjnym szkoły w postaci propagowania kultury muzycznej. Ich celem jest poszukiwanie i szczególne wspieranie osób utalentowanych muzycznie. Próżno szukać obecnie szkół muzycznych, których strony internetowe nie brylują w artystyczne osiągnięcia swoich uczniów. Wszystko wygląda pięknie. Są sukcesy uczniów, są sukcesy nauczycieli i jest duma dla szkoły.
O ile o wygranej w konkursie ucznia mówi się na korytarzach szkolnych wiele, o tyle mniej podejmuje się temat co tak na prawdę ta wygrana daje uczniowi oprócz dyplomu, często jakiejś wygranej pieniężnej, czy też nagrody w postaci koncertu galowego w którym ten ma możliwość zabłysnąć muzycznie jak gwiazda.
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu konkurs był często jedyną możliwością zaprezentowania talentu młodego muzyka.
Brakowało szkół muzycznych, brakowało dostępu do wykwalifikowanych pedagogów, a udział w konkursie stanowił dla ucznia szansę pokazania swoich ponadprzeciętnych umiejętności muzycznych. Wygrana podnosiła znacząco rangę młodego artysty. Niekiedy nawet windowała go bezpośrednio na ścieżkę kariery. Dzięki niej miał szansę zaistnieć jako zawodowy muzyk. Z czasem placówek oraz szkół muzycznych zaczęło znacząco przybywać. Wraz z nimi zaczęła rosnąć liczba organizowanych konkursów. Dziś niemal każda szkoła organizuje konkursy niejednokrotnie zapraszając do udziału w nich już nie tylko uczniów z sąsiadujących z nią placówek, ale również z całej Polski, a nawet i świata. Co ta sytuacja spowodowała ?
Niewątpliwie to, że doskonale widzimy jak wiele mamy muzycznie utalentowanej młodzieży. Jak się to przekłada na już dorosłe życie muzyka ? Tu chyba tylko nieliczni zastanawiają się nad realnym sensem startowania utalentowanych muzycznie uczniów w konkursach muzycznych.
Wiadomym jest, że konkurs sam w sobie ma sens. To co by nie było nienaturalne podnoszenie poprzeczki w rozwoju młodego muzyka, jednak daje niewątpliwie wymierne korzyści. Uczeń więcej ćwiczy, bardziej zgłębia realizowaną przez siebie literaturę, uczy się lepiej gospodarować czasem. Zalet jest oczywiście o wiele więcej, ale czy te działania uczeń nie może realizować w inny sposób, tylko jedynie za sprawą udziału w konkursie ? Oczywiście, że może i być może nawet chce. A czego chcą nauczyciele uczniów biorących udział w zawodach muzycznych ? Oczywiście wygranej. W najgorszej sytuacji chociaż wyróżnienia. Coś do szkoły dyrektorowi przecież trzeba przywieźć !
Żyjemy w czasach, gdzie to nie szkoła jest dla ucznia, ale przede wszystkim uczeń jest dla szkoły.
Często odnoszę wrażenie, że wyznacznikiem prestiżu i sensu funkcjonowania szkoły nie jest uczeń świadomy, wyposażony we wszelkie umiejętności i wiedzę mającą mu służyć w dorosłym i zawodowym życiu, a laureat konkursów, łowca nagród, zdobywca. Ten sprawia wrażenie niekiedy bardziej sportowca w sprincie, mającego ze sztuką coraz mniej wspólnego.
Udział uczniów w konkursach to zaledwie jeden z wielu działań szkoły, które może realizować w ramach swojego programu działań.
Czemu więc większość szkół, a wraz z nimi nauczyciele tak lgną do wysyłania swoich uczniów na konkursy ? Czy nie idą za tym ich niespełnione marzenia muzyczne ? Może to kompleksy, które mają odbicie w szczególnym koncentrowaniu się na odnoszeniu sukcesów swojego ucznia ? Tu myślę każdy z pedagogów muzycznych sam winien zastanowić się nad powodem swojego wyjątkowego przywiązania do konkursowej formy prezentacji.
Pamiętajmy, że tak łatwo jak możemy zachęcić ucznia do muzyki, tak szybko również możemy go zniechęcić do tej pasji. Pomyślmy o absolwentach, często już samodzielnych muzykach którzy zaczynają podbijać polskie i międzynarodowe sceny. Zapytajmy ich, co dla nich było najcenniejsze w procesie kształcenia. Co spowodowało, że czują, że na prawdę odnieśli sukces. Czy zrobiliby coś inaczej. To bardzo ważne pytania, których odpowiedzi pomogą nam w rozumieniu sensu pracy pedagogicznej.
Każdy konkurs dla ucznia jest niesamowitym wyzwaniem. Zastanówmy się i rozważmy czy wygrana w nim przyniesie realne zyski uczniowi ? Czy otworzy mu drogę do nowych możliwości w świecie muzyki ? Najważniejsze, czy sprawi że stanie się bardziej wartościowym muzykiem ?
Poznaj mnie bliżej ⇓
https://www.linkedin.com/in/dorota-olech-100787242/
@dorota_olech Konkurs ? Po co ? Dla kogo ? Konkurs dla ucznia, czy bardziej dla nauczyciela ? A może dla dyrektora szkoły ? Konkurs na wyniki ? Konkursy muzyczne cz 1. #konkurs #konkursmuzyczny #branżamuzyczna #szkoła #szkołamuzyczna #akademiamuzyczna #muzykatiktok #dlamuzyka #dlaciebie #rozmawiajmy #fyp #uczeń #nauczyciel #pedagog #profesor #naukamuzyki #nauka #polskaszkoła #muzyka
@dorota_olech Konkursy ? Po co i dla kogo ? cz. 2 #polskaszkoła #muzyka #naukamuzyki #szkolnictwo #szkolnictwoartystyczne #konkurs #konkursmuzyczny #branżamuzyczna #nauka #pedagog #nauczycielka #szkołamuzyczna #akademiamuzyczna #muzykatiktok #dlamuzyka #dlaciebie #fypシ